Biedronka – sieć sklepów dyskontowych należących do spółki akcyjnej Jeronimo Martins Polska (JMP), której właścicielem jest portugalskie konsorcjum Jerónimo Martins.
Pod względem liczby sklepów jest to największa zagraniczna sieć handlowa w Polsce. Biedronka posiada (2013) ponad 2170[2] sklepów i zatrudnia (2013) ponad 40 tys. pracowników[2]. Jej slogan to: „codziennie niskie ceny”. W pierwszym półroczu 2007 odnotowano wzrost obrotów o 32,7% w stosunku do roku poprzedzającego[4]. Przychody w 2012 roku wyniosły około 29 mld zł[3]. Od 1995 do 2013 r. JMP zainwestowało w Polsce ponad 8 mld zł.[5]
Spis treści
1 Historia
2 Akcja „Codziennie niskie ceny”
3 Logo
4 Procesy sądowe o łamanie praw pracowniczych
5 Sponsor reprezentacji Polski oraz Pucharu Polski
6 Usługa telefonii komórkowej tuBiedronka
7 Rozrachunki gotówkowe
8 Przypisy
9 Linki zewnętrzne
Historia
Twórcą Biedronki był przedsiębiorca Mariusz Świtalski, właściciel Elektromisu. W 1997 Jeronimo Martins odkupiło od Elektromisu 210 sklepów Biedronka i od tego czasu dynamicznie rozwija tę sieć (w marcu 2010 w Poznaniu przy ul. Bobrzańskiej otwarto 1500-ny sklep tej marki[6], a do 2012 otwarto kolejne 500[7]). Do roku 2002 spółka była także właścicielem hipermarketów Jumbo oraz hurtowni cash&carry Eurocash, jednak w związku z problemami całej grupy sieci te zostały sprzedane.
W 2008 nastąpiło przejęcie ponad 120 sklepów niemieckiej sieci Plus oraz przekształcenie ich w kolejne sklepy sieci Biedronka. W zestawieniu dziennika „Rzeczpospolita” „Lista 500 Największych przedsiębiorstw w Polsce”, z roku na rok Biedronka zajmuje coraz wyższe lokaty. W podobnym rankingu opracowanym przez tygodnik „Polityka” spółka Jeronimo Martins Polska SA zajęła w 2009 roku 5. miejsce[8], a w 2010 – 4. pozycję, która utrzymała w 2011[9]. 8 października 2012 w Łodzi przy ulicy Rokicińskiej 366 otwarto dwutysięczny sklep Biedronki[10].
Akcja „Codziennie niskie ceny”
Zdaniem zarządu spółki niskie ceny produktów uzyskiwane są poprzez własny system dystrybucji minimalizujący koszty transportu i zapewniający świeżość produktów. Większość produktów dostępnych w tej sieci sklepów jest wytworzona specjalnie dla niej (na ich opakowaniach można znaleźć napis „wyprodukowano dla Biedronki”), co przy dużej ilości kupowanego towaru oraz braku konieczności finansowania marki dostawcy pozwala na uzyskanie niższej ceny dla klienta.
Niektóre przedsiębiorstwa o rozpoznawalnej marce dostarczają do sklepu specjalne wersje swoich produktów (np. butelka Coca-Coli o pojemności 1,75 litra, wafle Princessa w sześciopakach oraz napój Frugo 300 ml).
Logo
Data obowiązywania Opis Obrazek
do 14.01.2012 Biedronka znajdowała się nad czerwonym napisem "Biedronka", który pisany był kursywą i znajdował się w żółtym polu z pomarańczową obwódką, a pod nią był czarny napis "codziennie niskie ceny" Biedronka logo.jpg
od 15.01.2012 Biedronka umiejscowiona jest po lewej stronie napisów, zasłania dużą część pomarańczowej obwódki otaczającej czerwony napis "Biedronka" i czarny "codziennie niskie ceny". Biedronka ma szerzej otwarte skrzydełka, otrzymała czerwony nosek i szerszy uśmiech, a napis nie jest już pisany kursywą. Gdańsk ulica Pomorska 24 (Biedronka).JPG
Procesy sądowe o łamanie praw pracowniczych
Sklep Biedronka w Rudzie Śląskiej
W roku 2004, w programie TVN Uwaga! wyemitowano reportaż, który zarzucał, że zatrudniani w Biedronce pracownicy nie są odpowiednio wynagradzani za nadgodziny, oraz że dochodzi do regularnego fałszowania ewidencji pracy by ukryć te nieprawidłowości. Doniesienia opierały się m.in. na informacjach przekazanych przez Bożenę Łopacką, byłą kierowniczkę sklepu Biedronka w Elblągu. Po nadaniu reportażu, złożona została seria pozwów sądowych przeciwko właścicielom Biedronki, ale tylko w części przypadków jednoznacznie orzeczona została wina pracodawcy. Samej Łopackiej Sąd Apelacyjny w Gdańsku przyznał 26 tysięcy złotych odszkodowania za 2,5 tysiąca nadgodzin[11]. Sprawa B. Łopackiej wspierana była przez Program Spraw Precedensowych Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka. Była to pierwsza skuteczna walka o przestrzeganie prawa pracy w podmiotach prywatnego handlu.
W pierwszym półroczu 2007 sądy rozpoznawały 27 spraw przeciw spółce JMD. Właściciel Biedronki przegrał sześć, dziesięć wygrał, a reszta zakończyła się ugodą[4].
W styczniu 2009 Sąd Apelacyjny w Lublinie oddalił odwołanie JMD od wyroku I instancji w sprawie, którą sieć wytoczyła przeciwko Stowarzyszeniu Poszkodowanych Przez Wielkie Sieci Handlowe Biedronka za nieprawdziwe jej zdaniem oskarżenia opublikowane w wywiadzie prezesa tego stowarzyszenia w „Kurierze Lubelskim” uznając, że właściciel sieci handlowej Biedronka „z uwagi na swoje niecne postępowanie (...) nie może skutecznie żądać ochrony sądowej swoich praw”. Podtrzymał w ten sposób wyrok Sądu Okręgowego, który odrzucił pozew JMD uznając, że zarzuty stawiane sieci znalazły potwierdzenie m.in. w kontrolach PIP i innych dowodach, a także w innych wyrokach sądowych[12]. Sąd okręgowy stwierdził, że „praktycznie nigdy pracownicy nie pracowali zgodnie z wyznaczonymi zmianami i umówionym czasem pracy. Często pracownicy z pierwszej zmiany pozostawali w pracy do godziny 1-2 w nocy, a nawet dłużej”. Sąd rejonowy w Białymstoku uznał kierowników rejonów Biedronki winnym podżegania kierowników sklepów: do fałszowania ewidencji czasu pracy, uporczywego naruszania praw pracowniczych oraz do zatrudniania ponad czas pracy wynikający z umowy[13].
Sponsor reprezentacji Polski oraz Pucharu Polski
29 czerwca 2010 roku w Warszawie podpisano umowę pomiędzy Jerónimo Martins a PZPN, na mocy której do 31 lipca 2014 roku Biedronka będzie oficjalnym sponsorem Reprezentacji Polski, reprezentacji juniorskich oraz Pucharu Polski.
Usługa telefonii komórkowej tuBiedronka
Information icon.svg Osobny artykuł: tuBiedronka.
Rozrachunki gotówkowe
Biedronka nie stosuje transakcji bezgotówkowych (jak karty), bo według przedsiębiorstwa prowizje, jakich życzą sobie banki, organizacje kartowe i płatnicze, są za wysokie (średnio w Polsce wynoszą 1,7 proc. i należą do najwyższych w Europie). Gdyby Biedronka połowę swoich transakcji przyjęła w postaci elektronicznej (kart), musiałaby rocznie płacić 200-250 mln zł prowizji. Natomiast koszty z powodu wykorzystania tylko gotówki (transport, ochrona, dostarczanie drobnych, liczenie) to dla sieci, szacunkowo koszt rzędu 0,3-0,4% przychodów[14]
http://pl.wikipedia.org/wiki/Biedronka_%28sie%C4%87_ha...