@Silencium PKS Mińsk Mazowiecki obsługiwał połączenia w ramach użyteczności publicznej, których zleceniodawcą i organizatorem na obszarze działania naszego PKSu był jednak głównie Powiat Miński.
Szczegółowy wykaz takich połączeń znajdziesz w Planie transportowym – strony 65-69.
http://bip.powiatminski.pl/dokument-5169-uchwala_nr_xiii_...
W mojej ocenie brak rentowności przedsiębiorstwa wynika z przyjętego złego modelu businessowego – nastawienie się na przewozy dotowane przez JST, które skupiły się głównie na spełnieniu obowiązku dowozu uczniów do szkół. Przez to jak możemy usłyszeć w przytoczonej przez @obywatel R radiowej rozmowie nie optymalizowano siatki połączeń pod kątem potrzeb przewozowych innych grup potencjalnych pasażerów. Ma to też skutki w postaci nadmiernego ruchu kołowego generowanego przez mieszkańców nie posiadających realnej alternatywy dla własnego samochodu.
Uważam, że cały system transportu publicznego na terenie Powiatu Mińskiego wymaga przemodelowania, aby jak najbardziej odpowiadał potrzebom przewozowym mieszkańców.
Operatorzy komercyjni nastawieni na zysk nie zapewnią obsługi komunikacyjnej terenów na których potoki podróżnych nie zapewniają opłacalności przewozów.
Idealnym modelem byłaby tu komunalizacja PKSu i utworzenie powiatowej spółki transportowej w której udziały miałyby wszystkie JST Powiatu Mińskiego, które wspólnie pokrywały by deficyt wynikający z obsługi tras ekonomicznie nieopłacalnych w imię interesu społecznego. Taki model funkcjonuję m.in. w Czechach; niestety w naszym Kraju bardzo często transportowo odcina się miejscowości od świata co znacząco negatywnie wpływa na atrakcyjność nie tylko mieszkaniową, ale także inwestycyjną…
Cóż miejmy nadzieję, że Powiatowi i Gminom uda się zorganizować i zapewnić transport publiczny na swoim terenie.